„Rola prawa ochrony środowiska w gospodarowaniu nieruchomościami”
Gospodarowanie nieruchomościami i porady prawne w sprawie nieruchomości.
W systemie prawa polskiego brak jest definicji ustawowej pojęcia gospodarowanie nieruchomościami pomimo, że w tej dziedzinie prawa pojęcie to występuje stosunkowo często.
Pojęcie to występuje przede wszystkim w tytule i tekście ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 o gospodarce nieruchomościami, ustawy z dnia 19 października o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych i wielu innych ustawach.
Pojęcie gospodarowanie nieruchomościami jest pochodnym od słowa gospodarka i oznacza zarządzanie, dysponowanie, zajmowanie się gospodarstwem.
Ustawa o gospodarce nieruchomościami z 21 sierpnia 1997 zawiera przykładowy katalog czynności, jakie składają się na działania związane z gospodarowaniem nieruchomościami . Do czynności tych należą:
- ewidencjonowanie nieruchomości
- wycena nieruchomości
- zbywanie i nabywanie nieruchomości
- wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie nieruchomości
- czynności sądowe (szczególnie dotyczące własności lub innych praw rzeczowych)
- podziały nieruchomości, scalenia i podziały, prawo pierwokupu, wywłaszczenie i zwrot wywłaszczonych nieruchomości
W niniejszym artykule poruszony zostanie jeden aspekt gospodarowania nieruchomościami w kontekście regulacji z zakresu szeroko rozumianego prawa ochrony środowiska, a mianowicie korzystanie z nieruchomości poprzez zabudowę, eksploatację, oraz wyłączność korzystania z nieruchomości przez właściciela.
Prawo ochrony środowiska – sensu stricto
Przepisy prawa ochrony środowiska wpływające na korzystanie z nieruchomości możemy podzielić na przepisy sensu stricto (wskazane w ustawie prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r.) oraz sensu largo (wskazane w pozostałych ustawach obejmujących tą gałąź prawa).
Artykuł 130 ustawy prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r wskazuje explicite przepisy mogące ograniczać korzystanie z nieruchomości. Są to przepisy dotyczące obszarów lub obiektów poddanych ochronie na podstawie ustawy prawo ochrony przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r., a także obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych wyznaczone na podstawie ustawy prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. oraz obszary ciche w aglomeracji i poza aglomeracją wyznaczone na podstawie przepisów ustawy prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. .
Najistotniejsze ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości wskazane w ustawie prawo ochrony przyrody dotyczą parku narodowego, rezerwatu, parku krajobrazowego, obszaru chronionego krajobrazu, obszaru Natura 2000, a także pomnika przyrody, stanowiska dokumentacyjnego, użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych.
W przypadku objęcia nieruchomości granicami parku narodowego lub rezerwatu
występuje obligatoryjny zakaz zabudowy, prowadzenia działalności wytwórczej, handlowej i rolniczej. Występuje również ochrona krajobrazowa na terenach wykorzystywanych gospodarczo. Ochrona krajobrazowa oznacza iż wprawdzie możliwa będzie zabudowa nieruchomości jednak tyko w przypadku gdy nie będzie się to kłóciło z walorami krajobrazowymi terenu.
W przypadku objęcia nieruchomości granicami parku krajobrazowego można wprowadzić zakaz prowadzenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zakaz pozyskiwania do celów gospodarczych skał, zakaz prowadzenia prac ziemnych, a także zakaz budowy obiektów budowlanych w pasie 100 m od brzegów rzek i jezior.
W przypadku objęcia nieruchomości granicami obszaru chronionego krajobrazu można wprowadzić zakaz prowadzenia przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, zakaz pozyskiwania do celów gospodarczych skał, zakaz prowadzenia prac ziemnych, zakaz budowy obiektów budowlanych w pasie 100 m od brzegów rzek i jezior.
W przypadku objęcia nieruchomości granicami obszaru Natura 2000 występuje tam obligatoryjny zakaz podejmowania działań mogących pogorszyć stan siedlisk. W przypadku obszarów Natura 2000 należy jednak wyraźnie zaznaczyć, iż ograniczenie w korzystaniu z nieruchomości może dotyczyć nie tylko nieruchomości położonych na terenie Natura 2000, ale również innych nieruchomości, jeżeli tylko działania związane z konkretnym rodzajem korzystania z nieruchomości będą mogły pogorszyć stan siedlisk Natura 2000.
W przypadku objęcia nieruchomości ochroną polegająca na umiejscowieniu na terenie działki pomnika przyrody, stanowiska dokumentacyjnego, użytków ekologicznych, zespołów przyrodniczo-krajobrazowych można wprowadzić zakaz niszczenia, uszkadzania, przekształcania obiektu lub obszaru oraz prowadzenia prac ziemnych a także zmiany sposobu wykorzystania ziemi.
W przypadku obszarów ochronnych wód śródlądowych, wprowadzonych na podstawie ustawy prawo wodne, przede wszystkim należy zwrócić uwagę na ograniczenia wynikające z ustanowienia strefy ochronnej bezpośredniej albo pośredniej ujęcia wody. W strefie ochrony bezpośredniej istnieje obligatoryjny nakaz zagospodarowania terenu zielenią, nakaz ogrodzenia, oraz ograniczenie do niezbędnych potrzeb przebywania osób postronnych,
W strefa ochrony pośredniej można wprowadzić zakaz lokalizowania zakładów przemysłowych, zakaz lokalizowania składowisk odpadów komunalnych i niebezpiecznych, zakaz urządzania parkingów ( obozowisk, kąpielisk) , zakaz wydobywania kopalin, zakaz wykonywania odwodnień budowlanych lub górniczych, zakaz lokalizowanie budownictwa mieszkalnego lub turystycznego,
zakaz wydobywania kamienia (żwiru, piasku), oraz zakaz uprawiania sportów wodnych. Można również wprowadzić nakaz stosowania odpowiednich upraw rolnych i leśnych,
Istotne ograniczenie w korzystaniu z nieruchomości wskazane w ustawie prawo ochrony środowiska może się również wiązać z utworzeniem obszarów cichych w aglomeracji oraz poza aglomeracją.
Obszary ciche aglomeracji powstają w drodze uchwały rady powiatu (względnie rady miasta, gdy mamy do czynienia z miastem na prawach powiatu). Rada powiatu wyznacza obszary ciche uwzględniając szczególne potrzeby ochrony przed hałasem tych obszarów i podając wymagania zapewniające utrzymanie poziomu hałasu co najmniej na istniejącym poziomie. Wymaganiami tymi może być na przykład zakaz stosowania silników spalinowych na konkretnych akwenach wodnych. Zakaz poruszania się samochodów o określonej ładowności w określonych godzinach. Istotne jest, iż projekt uchwały o wyznaczeniu obszaru cichego podlega uzgodnieniu z właściwym miejscowo wójtem ( burmistrzem lub prezydentem miasta) w terminie 30 dni. Niezajęcie przez organ stanowiska w tym terminie uznaje się za brak zastrzeżeń do projektu uchwały.
Ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości – sensu largo
Ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości znajdują się również w innych aktach prawnych dotyczących prawa ochrony środowiska. Są to ograniczenia sensu largo.
W tym zakresie należy przede wszystkim wymienić ustawę prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. , której przepisy przewidują zakaz grodzenia nieruchomości przyległych do wód publicznych( do 1,5 m od brzegu) a także uniemożliwiają wprowadzenie zakazu lub uniemożliwiania przechodu przez ten obszar. Ponadto przepisy ww ustawy wprowadzają obowiązek zapewnienia dostępu do wód objętych powszechnym korzystaniem oraz obowiązek usunięcia przeszkód i zmian w odpływie wody oraz zakaz wykonywania obiektów budowlanych w odległości mniejszej niż 50 m od stopy wału przeciwpowodziowego.
Ponadto należy wskazać na ustawę prawo ochrony przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r., która przewiduje obowiązek uzyskania zezwolenia (w formie decyzji) na wycięcie drzew. Kwestia obowiązku uzyskania zezwolenia na wycięcie drzew jest niezwykle istotna ze względu na sam fakt uznaniowości tej decyzji a także związane z nią opłaty, które mogą sięgnąć nawet kilkuset tysięcy złotych za jedno drzewo. Możliwe jest również, iż organ administracji nałoży obowiązek wykonania nasadzeń innych drzew względnie nakaże przesadzenie drzew w inne miejsce.
Ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości wprowadza również ustawa o ochronie gruntów rolnych i leśnych z dnia 3 lutego 1995 r. . Zgodnie z treścią tej ustawy przeznaczenie gruntu (o określonym areale) na inny cel niż rolniczy, wymaga sporządzenia planu miejscowego oraz zgody odpowiedniego organu administracji.
Ponadto, wskazana na początku ustawa prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. przewiduje dodatkowo instytucję strefy ograniczonego użytkowania oraz strefy przemysłowej. Na terenie strefy ograniczonego użytkowania można wprowadzić ograniczenia w zakresie przeznaczenia terenu oraz wymagania techniczne dotyczące budynków a także sposób korzystania z terenów. Na terenie strefy przemysłowej co do zasady dozwolone jest przekraczanie standardów jakości środowiska w zakresie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu i dopuszczalnych poziomów hałasu jeżeli nie zagraża to życiu lub zdrowiu ludzi, w szczególności nie narusza wymagań norm bezpieczeństwa i higieny.
Ponadto warto zwrócić uwagę na jeden z podstawowych aktów normatywnych z zakresu prawa ochrony środowiska tj. ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennymz dnia 27 marca 2003 r. Ograniczenia związane z korzystaniem z nieruchomości wiążą się z określaniem w planie miejscowym szczegółowych warunków zabudowy i przeznaczenia nieruchomości które wiążą właściciela i mogą znacznie ograniczyć planowany przez właściciela sposób korzystania z nieruchomości. W planie miejscowym określa się przeznaczenie terenu, parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy, szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości; szczególne warunki zagospodarowania terenów oraz ograniczenia w ich użytkowaniu, w tym zakaz zabudowy.
Podsumowanie
Podsumowując niniejszy artykuł należy wskazać, iż prawo ochrony środowiska ma bardzo duży wpływ na gospodarowanie nieruchomościami.
adwokat Antoni Koprowski
Kancelaria Adwokacka w Gdańsku
www.adwokat-koprowski.pl
adw. Antoni Koprowski
antoni.koprowski@kancelaria-kgg.pl
Tel: +48 502031149
Fax: 58 301 23 31
Sekretariat: 58 301 23 31
Kancelaria Adwokacka
ul. Partyzantów 8/8
Gdańsk-Wrzeszcz 80-254
(budynek Quattro Towers,
III piętro, nr domofonu 808,
najbliższy parking w CH Manhattan)
.
Kancelaria Adwokacka Gdańsk
Adwokat Prawa Karnego
w Gdańsku
Adwokat Prawo Karne Gdańsk
Gdańsk, dnia 05.09.2012 r.
Szanowni Państwo,
witam serdecznie na stronie internetowej kancelarii adwokackiej prawa karnego z siedzibą w Trójmieście adwokat gdańsk prawo karne. Kancelarię w Gdańsku założyłem w 2005 r. i specjalizuję się w dziedzinie prawa karnego adwokat prawo karne gdansk.
Prowadzę sprawy sądowe karne głównie na terenie Trójmiasta (Gdańska, Sopotu i Gdyni), ale na życzenie Klientów zajmuję się sprawami również na terenie całego województwa pomorskiego i Kraju, a także Unii Europejskiej. Udzielając pomocy prawnej posługuję się biegle językiem angielskim i niemieckim, oraz rosyjskim - z tego tytułu jestem również członkiem Komisji Współpracy Zagranicznej i Praw Człowieka przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Gdańsku.
Doświadczenie i metodyka działania Kancelarii
Specjalizacja w ściśle określonych dziedzinach prawa karnego gdańsk, pozwoliła mi przez cały okres 18-letniej działalności przeprowadzić ok. 2000 spraw i postępowań prawnych przy wykorzystaniu doświadczenia i wiedzy niezbędnych do rozwiązywania nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień prawnych, które jednocześnie stanowią życiowe problemy dla moich Klientów (więcej w zakładce "O mnie").
Prowadząc postępowania sądowe w zakresie prawa karnego w Gdańsku dobry adwokat gdańsk prawo karne dążę do maksymalizacji efektu i osiągnięcia założonego celu. Podejmuję się prowadzenia sporów sądowych w wypadku, gdy jestem przekonany o możliwości osiągnięcia celu umówionego z Klientem (skuteczny adwokat gdańsk). Przedstawiam Klientom rzeczową ocenę sytuacji prawnej, cele możliwe do osiągnięcia i możliwe sposoby działania. Klientom kancelarii pomagam w sposób kompetentny oraz całościowy – udzielając porad prawnych, przygotowując pisma i umowy, biorąc udział w negocjacjach oraz reprezentując Klienta przed sądem na każdym etapie postępowania. Istotą jednak dobrze przeprowadzonej sprawy jest właściwa diagnoza problemu oraz dobranie optymalnej strategii i taktyki działania, dopasowanej do charakteru sprawy, przeciwnika procesowego oraz otoczenia prawnego - stosuję rozwiązania procesowe dopasowane optymalnie do sytuacji Klienta. Niebagatelną rolę w tych działaniach pełni zdobyte na przestrzeni lat doświadczenie (więcej w zakładkach "Przykładowe strategie obrony" oraz "Interesujące sprawy medialne" - dobry adwokat gdańsk forum.
Sprawy karne gdańsk i karnoskarbowe oraz karnogospodarcze
W sprawach skuteczny adwokat karnych gdańsk i karnoskarbowych (white collar crimes / przestępstwa białych kołnierzyków) pomagam moim Klientom na wszystkich etapach postępowania karnego w Gdańsku dobry adwokat gdańsk, począwszy od uzyskania listu żelaznego, przygotowania do złożenia wyjaśnień i postawienia zarzutów, europejskiego nakazu aresztowania, tymczasowego aresztowania (adwokat tymczasowe aresztowanie gdańsk), poręczenia, negocjacji z organami ścigania, negocjacji z pokrzywdzonymi, skończywszy na postępowaniach sądowych i wykonawczych (dozór elektroniczny, zamiana kary więzienia na grzywnę lub prace społeczne, warunkowe zwolnienia (adwokat warunkowe zwolnienie), kodeks karny skarbowy - prawo karne gospodarcze). Jestem zwolennikiem aktywnej obrony karnej dobry adwokat gdańsk. Konstruuję linię obrony zarówno zmierzającą do warunkowego umorzenia sprawy albo uniewinnienia, jak i do łagodzenia odpowiedzialności, poprzez uzyskanie jak najłagodniejszej kary (nadzwyczajne złagodzenia, zawieszenia, dozór elektroniczny). Reprezentuję zarówno podejrzanych (oskarżonych) jak i pokrzywdzonych. Szczególnie bogate doświadczenie posiadam w zakresie pomocy Klientom z zagranicy poszukiwanym w trybie międzynarodowym w związku z postawieniem zarzutu lub do odbycia kary - stale współpracuję z kancelariami prawa karnego z Londynu (http://www.stephenfidler.com/) oraz Berlina (https://danckert-partner.de/) i Odessy (www.adwokatbondar.pl) (szerzej w zakładce "Specjalizacja: Sprawy karne i skarbowe"). Wybór adwokata w sprawie karnej gdańsk to zawsze bardzo trudna decyzja, ponieważ od jego zręczności oraz przyjętej strategii zależy rzecz najcenniejsza, czyli wolność Klienta i los Jego rodziny, dlatego zanim podejmą Państwo decyzję, której kancelarii powierzyć swoją sprawę karną, zapraszam na niezobowiązujące spotkanie w celu omówienia potencjalnych rozwiązań oraz możliwej strategii i taktyki działania. Dzięki wiedzy i zdobytemu na przestrzeni lat doświadczeniu mogę zaproponować Państwu najbardziej optymalny sposób prowadzenia sprawy karnej (najlepsza kancelaria prawna gdańsk), tak aby osiągnąć zamierzony cel (umorzenie, warunkowe umorzenie, uniewinnienie, łagodny wyrok, zamianę kary na prace społeczne, ponowne zawieszenie kary, list żelazny, elektroniczną branzoletę, warunkowe zwolnienie etc.).
W przypadku zainteresowania poradą prawną lub zleceniem sprawy karnej Gdańsk albo wyceną jej prowadzenia, uprzejmie proszę o kontakt telefoniczny (0048 502031149), w celu umówienia spotkania. Honorarium za prowadzenie sprawy karne gdańsk jest zawsze ustalane na spotkaniu, po przedstawieniu meritum sprawy, ilości tomów akt, stopnia jej zaawansowania oraz trudności, a także przewidywanego czasu trwania i ilości godzin niezbędnej pracy. Po przedstawieniu propozycji honorarium, Klient ma czas na zastanowienie się i ewentualnie na kolejnym spotkaniu jest podpisywana umowa zlecenia usług prawnych, chyba, że decyzja o zawarciu umowy zapadnie natychmiast.
Serdecznie zapraszam do współpracy !
adw. Antoni Koprowski
obrońca w sprawach karnych
dobry adwokat gdańsk
pełnomocnik osób pokrzywdzonych i oskarżyciel posiłkowy
pełnomocnik w sprawach nieruchomości i gospodarczych
adwokat-karnista w Trójmieście
skuteczny adwokat gdańsk