Przestępstwa białych kołnierzyków – czy wszczęcie postępowania zawsze skończy się skazaniem?
„Przestępstwa białych kołnierzyków” z uwagi na ich wysoką szkodliwość społeczną są nie tylko surowo zabronione w polskim prawie karnym, ale także mają wysoki priorytet w polityce karnej państwa oraz pod względem ich ścigania. Pomimo tego, wielu sprawców wymyka się karzącej ręce sprawiedliwości.
Czym są „przestępstwa białych kołnierzyków”?
O na czym polegają „przestępstwa białych kołnierzyków” pisałem szczegółowo w artykule pt. „Czym są „przestępstwa białych kołnierzyków”? LINK
Jak jest zorganizowany system ścigania „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce?
Podstawowym organem posiadającym uprawnienia do ścigania „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce jest Policja. W ramach jej struktur zostały powołane wydziały ds. przestępczości gospodarczej oraz Centralne Biuro Śledcze.
Z szerokiego zakresu zadań Centralnego Biura Śledczego, do tych, które polegają na walce z opisywanym zjawiskiem należą w szczególności:
Ważną rolę w przeciwdziałaniu „przestępstwom białych kołnierzyków” odgrywają także policyjne wydziały ds. walki z przestępczością gospodarczą, do których zadań należy walka z:
Innym organem, w którego zakresie kompetencji leży zwalczanie przedmiotowych czynów zabronionych jest Centralne Biuro Antykorupcyjne, które uprawnione jest do przeprowadzanie kontroli, której celem jest:
Oczywiście, najbardziej istotnym organem zajmującym się zwalczaniem „przestępczości białych kołnierzyków” jest Prokuratura, od której skuteczności zależy ograniczenie rozmiarów tego niezwykle szkodliwego zjawiska.
Zwalczanie „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce – trochę statystyki
O tym jak istotne są „przestępstwa białych kołnierzyków” oraz jaką wagę przywiązuje państwo polskie do ich zwalczania świadczy fakt, iż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, we współpracy z Ministerstwem Finansów i Prokuraturą Generalną, opracowało projekt Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015 - 2020. Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów w drodze uchwały Nr 181 z dnia 6 października 2015 r. (Monitor Polski Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1069).
Działanie takie było skutkiem tego, iż przestępczość tzw. „białych kołnierzyków” stała się coraz bardziej uciążliwa dla gospodarki i samego państwa.
Przedmiotowy program przewidywał ścisłą współpracę służb i specjalistów z wielu różnych dziedzin, w tym na poziomie rządowym w celu zwalczania przedmiotowej przestępczości.
Niestety, pomimo tego, że doszło dzięki temu do usprawnienia systemu przeciwdziałania „przestępstwom białych kołnierzyków”, to jednak nie doprowadziło to ani do likwidacji samego zjawiska, ani nawet do jego znacznego ograniczenia.
W marcu 2018 r. Prokuratura Krajowa ujawniła zalecenia dla prokuratorów w sprawach najpoważniejszych przestępstw gospodarczych i finansowych. Zgodnie z nimi, mają oni wnioskować o wymierzanie kar w górnych granicach ustawowego zagrożenia karą pozbawienia wolności.
Jak tymczasem wyglądają „przestępstwa białych kołnierzyków” w świetle statystyki?
Według danych Policji za lata 2003 – 2014, liczba stwierdzonych przestępstw gospodarczych pozostawała na zbliżonym poziomie i w skali roku oscylowała wokół 150. 000.
W 2017 r. liczba stwierdzonych przestępstw gospodarczych wyniosła aż 189 871.
W samym sierpniu 2022 roku stwierdzono popełnienie 12. 243 przestępstw gospodarczych oraz wszczęto 10. 430 postępowań karnych w tym przedmiocie.
„Przestępstwa białych kołnierzyków” – czy wszczęcie postępowania zawsze skończy się skazaniem?
Niestety, pomimo dużego nacisku na skuteczne zwalczanie „przestępstw białych kołnierzyków”, wprowadzenia ścisłego współdziałania organów państwowych w tym zakresie oraz wzmożenia represji karnej, nie każde wszczęcie postępowania w takiej sprawie kończy się skazaniem sprawcy.
Wynika to z prostego faktu – w wielu przypadkach są one popełniane nie przez osoby fizyczne działające indywidualnie, a więc niejako wprost we własnym imieniu, ale przez pracowników bądź osoby zarządzające jednostek organizacyjnych, czyli przez dany podmiot czy organizację, na przykład spółkę prawa handlowego.
Tymczasem polskie prawo karne oparte jest na bezwzględnie obowiązującej zasadzie indywidualizacji odpowiedzialności karnej oraz zindywidualizowanego wymiaru kary.
Zgodnie z pierwszą z nich - każdy ze współdziałających w popełnieniu czynu zabronionego odpowiada w granicach swojej umyślności lub nieumyślności niezależnie od odpowiedzialności pozostałych współdziałających.
Druga stanowi, iż dolegliwość kary nie może przekroczyć stopnia winy sprawcy, przy uwzględnieniu stopnia społecznej szkodliwości popełnionego przez niego czynu.
Jak stwierdził Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 09 stycznia 2018 r. (II KK 272/17) „Przepis art. 20 kk wyraża podwójną normatywną treść: po pierwsze, zasadę niezależności odpowiedzialności karnej poszczególnych współdziałających (…) po drugie, zasadę niezależności kwalifikacji prawnej zachowań poszczególnych współdziałających z punktu widzenia strony podmiotowej”.
Podkreślić także trzeba, że „przestępstwa białych kołnierzyków” często charakteryzują się znacznym stopniem skomplikowania, co powoduje, iż prowadzone postępowania karne trwają bardzo długo, co z kolei jest sprzeczne z zasadą osądzenia sprawcy w rozsądnym terminie.
Zgodnie bowiem z Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmienioną następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz.U. z 1993 r., Nr 61, poz. 284), której stroną jest też Polska - każdy ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym terminie.
Zasadę tę potwierdził w listopadzie 2000 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka, który w wyroku z dnia 28 listopada 2000 r. w sprawie Rosslhuber przeciwko Austrii, (32869/96) stwierdził, że nie ulega wątpliwości, że istnieją trudności, jakie państwa członkowskie Unii Europejskiej napotykają w prowadzeniu z należytą starannością postępowań karnych, dotyczących przestępstw białych kołnierzyków, oraz że sprawy te często dotyczą bardzo skomplikowanych faktów i obejmują dużą liczbę podejrzanych. Nie usprawiedliwia to jednak toczącego się wówczas w II instancji postępowania przeciwko skarżącemu, trwającego już ponad 11 lat i 4 miesiące. Wskazał on także, iż skarżący żył i nadal żyje w niepewności i niepokoju ze względu na czas trwania postępowania.
Analogiczny wyrok zapadł także 27 lipca 2006 r. w sprawie Hoffen przeciwko Liechtensteinowi, (5010/04),
Ostatnim elementem wpływającym na niepełną skuteczność wymiaru sprawiedliwości w ściganiu „przestępstw białych kołnierzyków” jest ich złożoność. Organy ścigania z trudem radzą sobie z tak skomplikowaną materią, wymagającą często bardzo szerokiej wiedzy specjalistycznej oraz koniecznością przeanalizowania obszernego materiału dowodowego. Wszystko to wpływa negatywnie na trafność przedstawianych sprawcom zarzutów oraz długość prowadzonych postępowań, co powoduje ograniczoną efektywność zwalczania przedmiotowych czynów zabronionych.
Gdańsk, 05.09.2011 r.
Ladies and Gentlemen,
Welcome to the website of the law firm based in Gdańsk. I started my legal activity in 2005 and I specialize in three areas of law:
1. criminal law
2. real estate law
3. economic law
Specialization in strictly defined areas of law allowed me to conduct about 2000 cases and legal proceedings throughout the entire period of my activity, and to gain experience necessary to solve even the most complex legal issues, which at the same time constitute life problems for my clients. While conducting legal proceedings, I strive to maximize the effect and achieve the assumed goal.
I invite you to a meeting at the Law Firm, where we will discuss your legal problem and find a solution to it, and we will determine the details of possible cooperation, including strategy and tactics. The fee for conducting the case is always determined at the meeting, depending on the degree of its complexity and the necessary workload.
I conduct court proceedings mainly in the Pomeranian Voivodeship, but at the request of clients, I also deal with cases throughout the country and the European Union. While providing legal services, I am fluent in English, German and Russian - for this reason I am also a member of the Committee on Foreign Cooperation and Human Rights at the District Bar Council in Gdańsk.
In criminal and penal fiscal cases, I help my clients at all stages of criminal proceedings, starting from obtaining a letterhead, preparation for explanations and charges, European arrest warrant, temporary arrest, surety, negotiations with law enforcement authorities, negotiations with victims, and ending with court proceedings and executive regulations (electronic supervision, conversion of a prison sentence into a fine or community service, conditional release, fiscal penal code). I construct a line of defense, both aimed at the conditional discontinuance of the case or acquittal, and at the mitigation of liability by obtaining the most lenient punishment (extraordinary mitigation, suspensions, electronic supervision). I represent both suspects (accused) and victims. I have particularly extensive experience in helping clients from abroad sought internationally in connection with bringing charges or serving a sentence - I constantly cooperate with criminal law offices from London (http://www.stephenfidler.com/) and Berlin (https: / /danckert-partner.de/) and Odessa (www.adwokatbondar.pl) (more in the "Specialization: Criminal and fiscal cases" tab)
In real estate matters, I help my clients in court proceedings regarding real estate and transaction supervision, abolition of joint ownership, adaptation of attics, regulating land and mortgage registers, concluding settlements, establishing succession management, inheritance proceedings, permanent legal services, flipping, lease, investments, construction and analysis contracts, advice in negotiations, debt collection, establishing companies (including with foreign capital), building business activity patterns in the field of real estate, tax advisory related to real estate business activities (more in the "Specialization: Real estate" tab).
My Law Firm also provides regular services to a number of companies in the field of commercial law - court proceedings, negotiations, debt collection, contract law (more in the "Specialization: Business Law" tab).
If you are interested in legal advice or ordering a case, please contact us by phone (0048 502031149) to arrange a meeting at the Law Firm or on-line. I cordially invite you to cooperation!
Yours faithfully
adv. Antoni Koprowski
criminal defense attorney
attorney in real estate and economic matters