Przestępstwa białych kołnierzyków – czy wszczęcie postępowania zawsze skończy się skazaniem?
„Przestępstwa białych kołnierzyków” z uwagi na ich wysoką szkodliwość społeczną są nie tylko surowo zabronione w polskim prawie karnym, ale także mają wysoki priorytet w polityce karnej państwa oraz pod względem ich ścigania. Pomimo tego, wielu sprawców wymyka się karzącej ręce sprawiedliwości.
Czym są „przestępstwa białych kołnierzyków”?
O na czym polegają „przestępstwa białych kołnierzyków” pisałem szczegółowo w artykule pt. „Czym są „przestępstwa białych kołnierzyków”? LINK
Jak jest zorganizowany system ścigania „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce?
Podstawowym organem posiadającym uprawnienia do ścigania „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce jest Policja. W ramach jej struktur zostały powołane wydziały ds. przestępczości gospodarczej oraz Centralne Biuro Śledcze.
Z szerokiego zakresu zadań Centralnego Biura Śledczego, do tych, które polegają na walce z opisywanym zjawiskiem należą w szczególności:
Ważną rolę w przeciwdziałaniu „przestępstwom białych kołnierzyków” odgrywają także policyjne wydziały ds. walki z przestępczością gospodarczą, do których zadań należy walka z:
Innym organem, w którego zakresie kompetencji leży zwalczanie przedmiotowych czynów zabronionych jest Centralne Biuro Antykorupcyjne, które uprawnione jest do przeprowadzanie kontroli, której celem jest:
Oczywiście, najbardziej istotnym organem zajmującym się zwalczaniem „przestępczości białych kołnierzyków” jest Prokuratura, od której skuteczności zależy ograniczenie rozmiarów tego niezwykle szkodliwego zjawiska.
Zwalczanie „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce – trochę statystyki
O tym jak istotne są „przestępstwa białych kołnierzyków” oraz jaką wagę przywiązuje państwo polskie do ich zwalczania świadczy fakt, iż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, we współpracy z Ministerstwem Finansów i Prokuraturą Generalną, opracowało projekt Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015 - 2020. Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów w drodze uchwały Nr 181 z dnia 6 października 2015 r. (Monitor Polski Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1069).
Działanie takie było skutkiem tego, iż przestępczość tzw. „białych kołnierzyków” stała się coraz bardziej uciążliwa dla gospodarki i samego państwa.
Przedmiotowy program przewidywał ścisłą współpracę służb i specjalistów z wielu różnych dziedzin, w tym na poziomie rządowym w celu zwalczania przedmiotowej przestępczości.
Niestety, pomimo tego, że doszło dzięki temu do usprawnienia systemu przeciwdziałania „przestępstwom białych kołnierzyków”, to jednak nie doprowadziło to ani do likwidacji samego zjawiska, ani nawet do jego znacznego ograniczenia.
W marcu 2018 r. Prokuratura Krajowa ujawniła zalecenia dla prokuratorów w sprawach najpoważniejszych przestępstw gospodarczych i finansowych. Zgodnie z nimi, mają oni wnioskować o wymierzanie kar w górnych granicach ustawowego zagrożenia karą pozbawienia wolności.
Jak tymczasem wyglądają „przestępstwa białych kołnierzyków” w świetle statystyki?
Według danych Policji za lata 2003 – 2014, liczba stwierdzonych przestępstw gospodarczych pozostawała na zbliżonym poziomie i w skali roku oscylowała wokół 150. 000.
W 2017 r. liczba stwierdzonych przestępstw gospodarczych wyniosła aż 189 871.
W samym sierpniu 2022 roku stwierdzono popełnienie 12. 243 przestępstw gospodarczych oraz wszczęto 10. 430 postępowań karnych w tym przedmiocie.
„Przestępstwa białych kołnierzyków” – czy wszczęcie postępowania zawsze skończy się skazaniem?
Niestety, pomimo dużego nacisku na skuteczne zwalczanie „przestępstw białych kołnierzyków”, wprowadzenia ścisłego współdziałania organów państwowych w tym zakresie oraz wzmożenia represji karnej, nie każde wszczęcie postępowania w takiej sprawie kończy się skazaniem sprawcy.
Wynika to z prostego faktu – w wielu przypadkach są one popełniane nie przez osoby fizyczne działające indywidualnie, a więc niejako wprost we własnym imieniu, ale przez pracowników bądź osoby zarządzające jednostek organizacyjnych, czyli przez dany podmiot czy organizację, na przykład spółkę prawa handlowego.
Tymczasem polskie prawo karne oparte jest na bezwzględnie obowiązującej zasadzie indywidualizacji odpowiedzialności karnej oraz zindywidualizowanego wymiaru kary.
Zgodnie z pierwszą z nich - każdy ze współdziałających w popełnieniu czynu zabronionego odpowiada w granicach swojej umyślności lub nieumyślności niezależnie od odpowiedzialności pozostałych współdziałających.
Druga stanowi, iż dolegliwość kary nie może przekroczyć stopnia winy sprawcy, przy uwzględnieniu stopnia społecznej szkodliwości popełnionego przez niego czynu.
Jak stwierdził Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 09 stycznia 2018 r. (II KK 272/17) „Przepis art. 20 kk wyraża podwójną normatywną treść: po pierwsze, zasadę niezależności odpowiedzialności karnej poszczególnych współdziałających (…) po drugie, zasadę niezależności kwalifikacji prawnej zachowań poszczególnych współdziałających z punktu widzenia strony podmiotowej”.
Podkreślić także trzeba, że „przestępstwa białych kołnierzyków” często charakteryzują się znacznym stopniem skomplikowania, co powoduje, iż prowadzone postępowania karne trwają bardzo długo, co z kolei jest sprzeczne z zasadą osądzenia sprawcy w rozsądnym terminie.
Zgodnie bowiem z Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmienioną następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz.U. z 1993 r., Nr 61, poz. 284), której stroną jest też Polska - każdy ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym terminie.
Zasadę tę potwierdził w listopadzie 2000 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka, który w wyroku z dnia 28 listopada 2000 r. w sprawie Rosslhuber przeciwko Austrii, (32869/96) stwierdził, że nie ulega wątpliwości, że istnieją trudności, jakie państwa członkowskie Unii Europejskiej napotykają w prowadzeniu z należytą starannością postępowań karnych, dotyczących przestępstw białych kołnierzyków, oraz że sprawy te często dotyczą bardzo skomplikowanych faktów i obejmują dużą liczbę podejrzanych. Nie usprawiedliwia to jednak toczącego się wówczas w II instancji postępowania przeciwko skarżącemu, trwającego już ponad 11 lat i 4 miesiące. Wskazał on także, iż skarżący żył i nadal żyje w niepewności i niepokoju ze względu na czas trwania postępowania.
Analogiczny wyrok zapadł także 27 lipca 2006 r. w sprawie Hoffen przeciwko Liechtensteinowi, (5010/04),
Ostatnim elementem wpływającym na niepełną skuteczność wymiaru sprawiedliwości w ściganiu „przestępstw białych kołnierzyków” jest ich złożoność. Organy ścigania z trudem radzą sobie z tak skomplikowaną materią, wymagającą często bardzo szerokiej wiedzy specjalistycznej oraz koniecznością przeanalizowania obszernego materiału dowodowego. Wszystko to wpływa negatywnie na trafność przedstawianych sprawcom zarzutów oraz długość prowadzonych postępowań, co powoduje ograniczoną efektywność zwalczania przedmiotowych czynów zabronionych.
Gdańsk, 05.09.2011 r.
Дамы и господа,
Добро пожаловать на сайт юридической фирмы в Гданьске. Я начал свою юридическую деятельность в 2005 году и специализируюсь в трех областях права:
1. уголовное право
2. Закон о недвижимости
3. хозяйственное право
Специализация в строго определенных областях права, позволила мне вести около 2000 дел и судебных процессов на протяжении всего периода моей деятельности, и получить опыт, необходимый для решения даже самых сложных юридических вопросов, которые в то же время составляют жизненные проблемы для моей клиенты. Ведя судебные процессы, я стремлюсь к максимальному эффекту и достижению поставленной цели.
Приглашаю вас на встречу в Юридическую фирму, где мы обсудим вашу юридическую проблему и найдем ее решение, а также определим детали возможного сотрудничества, в том числе стратегию и тактику. Плата за ведение дела всегда определяется на заседании в зависимости от степени его сложности и необходимой загруженности.
Я веду судебные процессы в основном в Поморском воеводстве, но по желанию клиентов я также занимаюсь делами по всей стране и Европейскому Союзу. Оказывая юридические услуги, я свободно владею английским, немецким и русским языками - по этой причине я также являюсь членом Комитета по международному сотрудничеству и правам человека при Окружной коллегии адвокатов в Гданьске.
По уголовным и уголовно-налоговым делам помогаю своим клиентам на всех стадиях уголовного производства, начиная от получения бланка, подготовки объяснений и обвинений, европейского ордера на арест, временного ареста, поручительства, переговоров с правоохранительными органами, переговоров с потерпевшими и т.д. заканчивая судебными разбирательствами и исполнительными постановлениями (электронный надзор, преобразование тюремного заключения в штраф или общественные работы, условно-досрочное освобождение, налоговый уголовный кодекс). Выстраиваю линию защиты, направленную как на условное прекращение дела или оправдательный приговор, так и на смягчение ответственности путем получения максимально мягкого наказания (чрезвычайное смягчение, отстранение, электронный надзор). Я представляю как подозреваемых (обвиняемых), так и потерпевших. У меня особенно большой опыт помощи клиентам из-за рубежа, которых разыскивают на международном уровне в связи с предъявлением обвинения или отбыванием наказания - я постоянно сотрудничаю с бюро уголовного права Лондона (http://www.stephenfidler.com/) и Берлина (https: // danckert-partner.de/) и Одесса (www.adwokatbondar.pl) (подробнее во вкладке «Специализация: Уголовные и налоговые дела»)
По вопросам недвижимости помогаю своим клиентам в судебных процессах по недвижимости и сопровождению сделок, упразднении совместной собственности, приспособлении чердаков, регулировании земельных и ипотечных регистров, заключении расчетов, установлении управления наследством, наследственных производствах, постоянном юридическом обслуживании, перепродаже, договоры аренды, инвестиции, строительство и анализ, консультации в переговорах, взыскание долгов, создание компаний (в том числе с иностранным капиталом), построение схем хозяйственной деятельности в сфере недвижимости, налоговое консультирование, связанное с деятельностью в сфере недвижимости (подробнее в разделе «Специализация : вкладка "Недвижимость").
My Law Firm также оказывает регулярные услуги ряду компаний в сфере коммерческого права - судебные разбирательства, переговоры, взыскание долгов, договорное право (подробнее во вкладке "Специализация: Коммерческое право").
Если вас интересует юридическая консультация или заказ дела, свяжитесь с нами по телефону (0048 502031149), чтобы договориться о встрече в Адвокатской фирме или онлайн. Сердечно приглашаю к сотрудничеству!
Искренне Ваш
нареч. Антони Копровски
адвокат по уголовным делам
адвокат по недвижимости и экономическим вопросам