Przestępstwa białych kołnierzyków – czy wszczęcie postępowania zawsze skończy się skazaniem?
„Przestępstwa białych kołnierzyków” z uwagi na ich wysoką szkodliwość społeczną są nie tylko surowo zabronione w polskim prawie karnym, ale także mają wysoki priorytet w polityce karnej państwa oraz pod względem ich ścigania. Pomimo tego, wielu sprawców wymyka się karzącej ręce sprawiedliwości.
Czym są „przestępstwa białych kołnierzyków”?
O na czym polegają „przestępstwa białych kołnierzyków” pisałem szczegółowo w artykule pt. „Czym są „przestępstwa białych kołnierzyków”? LINK
Jak jest zorganizowany system ścigania „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce?
Podstawowym organem posiadającym uprawnienia do ścigania „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce jest Policja. W ramach jej struktur zostały powołane wydziały ds. przestępczości gospodarczej oraz Centralne Biuro Śledcze.
Z szerokiego zakresu zadań Centralnego Biura Śledczego, do tych, które polegają na walce z opisywanym zjawiskiem należą w szczególności:
Ważną rolę w przeciwdziałaniu „przestępstwom białych kołnierzyków” odgrywają także policyjne wydziały ds. walki z przestępczością gospodarczą, do których zadań należy walka z:
Innym organem, w którego zakresie kompetencji leży zwalczanie przedmiotowych czynów zabronionych jest Centralne Biuro Antykorupcyjne, które uprawnione jest do przeprowadzanie kontroli, której celem jest:
Oczywiście, najbardziej istotnym organem zajmującym się zwalczaniem „przestępczości białych kołnierzyków” jest Prokuratura, od której skuteczności zależy ograniczenie rozmiarów tego niezwykle szkodliwego zjawiska.
Zwalczanie „przestępstw białych kołnierzyków” w Polsce – trochę statystyki
O tym jak istotne są „przestępstwa białych kołnierzyków” oraz jaką wagę przywiązuje państwo polskie do ich zwalczania świadczy fakt, iż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, we współpracy z Ministerstwem Finansów i Prokuraturą Generalną, opracowało projekt Programu przeciwdziałania i zwalczania przestępczości gospodarczej na lata 2015 - 2020. Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów w drodze uchwały Nr 181 z dnia 6 października 2015 r. (Monitor Polski Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1069).
Działanie takie było skutkiem tego, iż przestępczość tzw. „białych kołnierzyków” stała się coraz bardziej uciążliwa dla gospodarki i samego państwa.
Przedmiotowy program przewidywał ścisłą współpracę służb i specjalistów z wielu różnych dziedzin, w tym na poziomie rządowym w celu zwalczania przedmiotowej przestępczości.
Niestety, pomimo tego, że doszło dzięki temu do usprawnienia systemu przeciwdziałania „przestępstwom białych kołnierzyków”, to jednak nie doprowadziło to ani do likwidacji samego zjawiska, ani nawet do jego znacznego ograniczenia.
W marcu 2018 r. Prokuratura Krajowa ujawniła zalecenia dla prokuratorów w sprawach najpoważniejszych przestępstw gospodarczych i finansowych. Zgodnie z nimi, mają oni wnioskować o wymierzanie kar w górnych granicach ustawowego zagrożenia karą pozbawienia wolności.
Jak tymczasem wyglądają „przestępstwa białych kołnierzyków” w świetle statystyki?
Według danych Policji za lata 2003 – 2014, liczba stwierdzonych przestępstw gospodarczych pozostawała na zbliżonym poziomie i w skali roku oscylowała wokół 150. 000.
W 2017 r. liczba stwierdzonych przestępstw gospodarczych wyniosła aż 189 871.
W samym sierpniu 2022 roku stwierdzono popełnienie 12. 243 przestępstw gospodarczych oraz wszczęto 10. 430 postępowań karnych w tym przedmiocie.
„Przestępstwa białych kołnierzyków” – czy wszczęcie postępowania zawsze skończy się skazaniem?
Niestety, pomimo dużego nacisku na skuteczne zwalczanie „przestępstw białych kołnierzyków”, wprowadzenia ścisłego współdziałania organów państwowych w tym zakresie oraz wzmożenia represji karnej, nie każde wszczęcie postępowania w takiej sprawie kończy się skazaniem sprawcy.
Wynika to z prostego faktu – w wielu przypadkach są one popełniane nie przez osoby fizyczne działające indywidualnie, a więc niejako wprost we własnym imieniu, ale przez pracowników bądź osoby zarządzające jednostek organizacyjnych, czyli przez dany podmiot czy organizację, na przykład spółkę prawa handlowego.
Tymczasem polskie prawo karne oparte jest na bezwzględnie obowiązującej zasadzie indywidualizacji odpowiedzialności karnej oraz zindywidualizowanego wymiaru kary.
Zgodnie z pierwszą z nich - każdy ze współdziałających w popełnieniu czynu zabronionego odpowiada w granicach swojej umyślności lub nieumyślności niezależnie od odpowiedzialności pozostałych współdziałających.
Druga stanowi, iż dolegliwość kary nie może przekroczyć stopnia winy sprawcy, przy uwzględnieniu stopnia społecznej szkodliwości popełnionego przez niego czynu.
Jak stwierdził Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 09 stycznia 2018 r. (II KK 272/17) „Przepis art. 20 kk wyraża podwójną normatywną treść: po pierwsze, zasadę niezależności odpowiedzialności karnej poszczególnych współdziałających (…) po drugie, zasadę niezależności kwalifikacji prawnej zachowań poszczególnych współdziałających z punktu widzenia strony podmiotowej”.
Podkreślić także trzeba, że „przestępstwa białych kołnierzyków” często charakteryzują się znacznym stopniem skomplikowania, co powoduje, iż prowadzone postępowania karne trwają bardzo długo, co z kolei jest sprzeczne z zasadą osądzenia sprawcy w rozsądnym terminie.
Zgodnie bowiem z Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmienioną następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz.U. z 1993 r., Nr 61, poz. 284), której stroną jest też Polska - każdy ma prawo do sprawiedliwego i publicznego rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym terminie.
Zasadę tę potwierdził w listopadzie 2000 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka, który w wyroku z dnia 28 listopada 2000 r. w sprawie Rosslhuber przeciwko Austrii, (32869/96) stwierdził, że nie ulega wątpliwości, że istnieją trudności, jakie państwa członkowskie Unii Europejskiej napotykają w prowadzeniu z należytą starannością postępowań karnych, dotyczących przestępstw białych kołnierzyków, oraz że sprawy te często dotyczą bardzo skomplikowanych faktów i obejmują dużą liczbę podejrzanych. Nie usprawiedliwia to jednak toczącego się wówczas w II instancji postępowania przeciwko skarżącemu, trwającego już ponad 11 lat i 4 miesiące. Wskazał on także, iż skarżący żył i nadal żyje w niepewności i niepokoju ze względu na czas trwania postępowania.
Analogiczny wyrok zapadł także 27 lipca 2006 r. w sprawie Hoffen przeciwko Liechtensteinowi, (5010/04),
Ostatnim elementem wpływającym na niepełną skuteczność wymiaru sprawiedliwości w ściganiu „przestępstw białych kołnierzyków” jest ich złożoność. Organy ścigania z trudem radzą sobie z tak skomplikowaną materią, wymagającą często bardzo szerokiej wiedzy specjalistycznej oraz koniecznością przeanalizowania obszernego materiału dowodowego. Wszystko to wpływa negatywnie na trafność przedstawianych sprawcom zarzutów oraz długość prowadzonych postępowań, co powoduje ograniczoną efektywność zwalczania przedmiotowych czynów zabronionych.
Gdańsk, 05.09.2011
Sehr geehrte Damen und Herren,
Willkommen auf der Website der Anwaltskanzlei mit Sitz in Danzig. Ich habe meine anwaltliche Tätigkeit im Jahr 2005 begonnen und mich auf drei Rechtsgebiete spezialisiert:
Strafrecht
Immobilienrecht
Wirtschaftsrecht
Die Spezialisierung auf eng umgrenzte Rechtsgebiete ermöglichte es mir, während der gesamten Zeit meiner Tätigkeit etwa 2000 Fälle und Gerichtsverfahren zu führen und Erfahrungen zu sammeln, die zur Lösung auch der komplexesten Rechtsfragen erforderlich sind, die gleichzeitig Lebensprobleme für meine Mandanten darstellen . Bei der Führung von Gerichtsverfahren bin ich bestrebt, die Wirkung zu maximieren und das vermeintliche Ziel zu erreichen.
Ich lade Sie zu einem Treffen in die Kanzlei ein, wo wir Ihr Rechtsproblem besprechen und eine Lösung dafür finden werden, und wir werden die Details einer möglichen Zusammenarbeit, einschließlich Strategie und Taktik, festlegen. Das Honorar für die Bearbeitung des Falls wird immer in der Sitzung festgelegt, je nach Komplexitätsgrad und erforderlichem Arbeitsaufwand.
Gerichtsverfahren führe ich hauptsächlich in der Woiwodschaft Pommern, aber auf Kundenwunsch bearbeite ich auch Fälle im ganzen Land und in der Europäischen Union. Während ich juristische Dienstleistungen erbringe, spreche ich fließend Englisch, Deutsch und Russisch – aus diesem Grund bin ich auch Mitglied des Ausschusses für ausländische Zusammenarbeit und Menschenrechte bei der Bezirkskammer der Rechtsanwaltskammer in Danzig.
In Straf- und Steuerstrafsachen begleite ich meine Mandanten in allen Stadien des Strafverfahrens,von der Einholung eines Briefbogens, Vorbereitung von Erklärungen und Anklagen, Europäischer Haftbefehl, vorläufige Festnahme, Bürgschaft, Verhandlungen mit den Strafverfolgungsbehörden, Verhandlungen mit den Geschädigten , endend mit Gerichtsverfahren und Durchführungsbestimmungen (elektronische Überwachung, Umwandlung einer Freiheitsstrafe in Geldstrafe oder Zivildienst, bedingte Entlassung, Finanzstrafgesetzbuch). Ich baue eine Verteidigungslinie auf, die sowohl auf die bedingte Einstellung des Verfahrens oder den Freispruch als auch auf die Milderung der Haftung durch Erlangung der mildesten Strafe (außerordentliche Milderung, Sperren, elektronische Überwachung) abzielt. Ich vertrete sowohl Verdächtige (Beschuldigte) als auch Opfer. Besonders viel Erfahrung habe ich in der Betreuung von international gesuchten Mandanten aus dem Ausland im Zusammenhang mit Anklageerhebung oder Strafverbüßung - ich kooperiere ständig mit Strafrechtskanzleien aus London (http://www.stephenfidler.com/) und Berlin (https://www.stephenfidler.com/) danckert-partner.de/) und Odessa (www.adwokatbondar.pl) (mehr im Reiter „Spezialisierung: Straf- und Steuersachen“)
In Immobilienangelegenheiten begleite ich meine Mandanten bei Gerichtsverfahren zur Grundstücks- und Transaktionsaufsicht, Aufhebung des Miteigentums, Dachgeschossanpassung, Grundbuch- und Hypothekenbuchregulierung, Abschluss von Vergleichen, Einrichtung der Nachfolgeregelung, Erbschaftsverfahren, Daueranwaltsdienst, Spiegelung, Pacht-, Investitions-, Bau- und Analyseverträge, Beratung bei Verhandlungen, Inkasso, Gründung von Gesellschaften (auch mit Fremdkapital), Aufbau von Geschäftstätigkeitsmustern im Immobilienbereich, Steuerberatung im Zusammenhang mit der Immobiliengeschäftstätigkeit (mehr in der "Spezialisierung : Registerkarte "Immobilien").
Meine Kanzlei erbringt auch regelmäßige Dienstleistungen für eine Reihe von Unternehmen im Bereich des Wirtschaftsrechts - Gerichtsverfahren, Verhandlungen, Inkasso, Vertragsrecht (mehr im Reiter "Spezialisierung: Wirtschaftsrecht").
Bei Interesse an Rechtsberatung oder Fallbestellung kontaktieren Sie uns bitte telefonisch (0048 502031149) für einen Termin in der Kanzlei oder online. Ich lade Sie herzlich zur Zusammenarbeit ein!
Hochachtungsvoll
adv. Antoni Koprowski
Strafverteidiger
Rechtsanwalt in Immobilien- und Wirtschaftsangelegenheiten